Какво представлява TPMS – системата за следене на налягането в гумите
Дитекс TPMS80 - тестер и програматор за TPMS системи (видео)
Какво е
TPMS и за какво служи?
Системата за следене на налягането в гумите (TPMS – tyre pressure monitoring system) е специална система, която се инсталира на автомобили, за да предупреждава водачите за ниско налягане в една или повече гуми. Някои видове системи ви позволяват да наблюдавате няколко параметъра наведнъж: налягане и температура, както и състоянието на батериите на инсталираните сензори. Когато налягането падне, на таблото на превозното средство светва оранжев сигнал, който предупреждава водача. Има някои автомобили (например Toyota), в които системата се нарича TPWS - tyre pressure warning system, защото светва единствено предупредителна лампа за неизправност/спаднала гума без да става ясно къде точно е проблема или коя точно гума е спаднала.
Колко
вида TPMS съществуват?
Има два вида TPMS система - директна и индиректна.
Има два вида индиректни TPMS I и II версии. При системата версия I водачът получава общ сигнал за проблема, като не се уточнява кое конкретно колело е спукано. Във втората версия на екрана се показва коя гума има проблема. Според шофьорите първата версия се бърка по-често от втората. Често дава грешки за намалено налягане при буксуване по хлъзгав път, завишено тегло на автомобила, изкачване по стръмен път и др.
Директната TPMS система
използва датчици, които са монтирани вътре в безкамерните гуми и следят
налягането в гумите. Повечето нови TPMS датчици от тази система могат да
измерват и температурата в гумите. Показанията на такива устройства са
най-точни. Уредите са оборудвани с малки батерии. Комуникацията с централния
блок за управление се осъществява чрез радиочестотен канал. Получените данни се
изпращат до централния контролен модул в автомобила, който ги обработва и при
спад на налягането под зададената стойност уведомява водача със светлинен
сигнал. Всеки такъв сензор има уникален сериен номер (ID), така че системата да
не може да интерпретира погрешно данни от друго превозно средство или да
„смесва“ гумите една спрямо друга. Имайте предвид, че много производители на
автомобили инсталират сензори от други компании, така че ще се изисква опитен специалист
да ги обслужи или замени. Директната TPMS система е системата, която се
използва при всички нови превозни средства.
По-надолу ще разглеждаме единствено тази система.
Има ли
моята кола TPMS?
Ако вашият автомобил е произведен след 1
ноември 2014 г., имайте предвид, че той има TPMS система и сензорите ще трябва
да се нулират (да се рестарира TPMS
системата) всеки път, когато сменяте гуми или регулирате
налягането в гумите. Това се извършва с натискане на бутона, който е предвиден
за тази цел във вашата кола.
Какви предимстава има използването на системата за следене на налягането в гумите?
- автоматично следене на състоянието на налягането в колелата;
- своевременно уведомяване на водача за повреда на гумите;
- поддържане на налягането на оптимално ниво, като по този начин намалява разхода на гориво, скъсява спирачния път и равномерно износва гумите.
Да, скептиците ще кажат, че TPMS оборудването
струва пари! Но повярвайте и не пестете от безопасността!
Препоръки при използване на TPMS
Ако сте поставили датчици за налягане в гумите, не забравяйте да балансирате колелата.
При смяна на сезона, ако сменяте гумите предупредете служителите на центъра за гуми внимателно да сменят гумите на автомобила, за да не повредят датчиците.
Ако имате два комплекта джанти за сезонни гуми и единият вече е с оригинални датчици, препоръчваме да монтирате TPMS датчици и на втория комплект джанти, за да не се налага всеки път да ги премествате или пък единият сезон да карате със светнала „лампа“.
Когато премествате сензорите, например от зимен комплект колела към летен, ще трябва да внимавате да не объркате тяхното местоположение, така че системата да „вижда“ устройствата.
Спомнете си, че батерията във вътрешните устройства издържа 5-6 години. След изтичане на срока на годност датчиците трябва да се сменят.
Ако контролните устройства започнат да показват неправилни данни, можете да се обърнете към някой голям център за гуми, за да ги промените там в съответствие с вашата TPMS система. Но се случва, че експлоатационният живот на сензорите просто е приключил и е необходимо да купите нови.
Какво
представлява TPMS датчика за налягане в гумите?
Самият TPMS датчик се състои от вентил/клапан, уплътнение, електронен TPMS сензор и гайка, която свързва всички тези елементи един с друг. Електронният сензор съдържа захранващ елемент (батерия), която не може да бъде заменена. Поради тази причина разреждането на батерията е причина за смяна на датчика. По правило енергията на тази батерия е достатъчна за непрекъсната работа на сензора в продължение на 5-6 години. Разбира се, струва си да се вземе предвид интензивността на работа и ниските и високите температури на въздуха, които влияят на по-бързата консумация на батерията. В случай на повреда на клапана (вентила) или загуба на херметичност на уплътнението, няма нужда да се сменя целия датчик, но може да се използва ремонтен комплект - това е много по-евтино от смяната на целия датчик.
Колко
типа датчици за монтиране вътре в гумите има?
TPMS датчици по типа на излъчваната честота:
По типа на излъчваната честота съществуват два вида TPMS датчици. Такива, които са подходящи за американски автомобили, а други за европейски. Честотата на предаване за американските сензори е 315 MHz, а за европейските 434 MHz.
Има и трети вид датчици, които са универсални и могат да работят и с двете честоти.
Контролът на тези датчици може да се извършва допълнително и чрез смартфон. За да направите това, трябва да инсталирате специален софтуер. Основното предимство на електрическите сензори е постоянното предоставяне на информация на водача.

Как да настроите/обучите
нови TPMS датчици към TPMS системата на вашия автомобил?
В колата всяко колело има свой собствен
идентификационен код, записан в TPMS системата. Ако колелата са разместени,
системата ще трябва повторно да се обучи/препрограмира. За тази цел в повечето
автомобили има предвиден бутон за нулиране на TPMS системата (TPMS reset) – при размяна на местата на гумите или
при задаване на различно налягане на гумите. При скъпите марки автомобили над
всяко колело е монтирана антена, която предава на дисплея информация за
състоянието на параметрите на гумата.
Възможни са следните начини за
програмиране/обучение на новите универсални датчици:
Клониране чрез прочитане на сензорите от всяко колело.
С помощта на специализиран скенер се прочитат идентификационните номера (ID) от всяко колело и се запазват. Това става чрез доближаването на тестера до датчика, който приема радиочестотния сигнал на датчика. След това запазената информация от всяко колело може да се запише в един или повече нови датчика като на всеки нов датчик се отбелязва на кое колело трябва да се монтира.
Клониране чрез изтегляне на информацията от TPMS блока за управление.
Пак със специализиран скенер, през ОБД2 буксата на колата се прочита нужната информация. След това тази информация се използва да се запише в нови датчици. Това е един от вариантите да се обучи един или повече датчици, ако оригиналните на колата не работят по някаква причина (гумите са откраднати, батериите са се изтощили или най-честата причина „майстора“ в центъра за гуми е повредил оригиналния датчик по време на монтаж/демонтаж).
Клониране по фабричен идентификационен номер (ID).
Всеки оригинален сензор има фабрично зададен номер (ID) като този номер е отпечатан отгоре върху него. Изработват се нови датчици със същите ID-та като тези на умрелите оригинални датчици.
Забележка: Оригиналните датчици, вграждани в автомобилите при производството им, не могат да се препрограмират с друго ID или да работят на друга честота!
Създаване на втори комплект датчици с уникални ID-та за конкретния модел автомобил.
Много автомобили имат опцията да се вкарат в TPMS системата втори комплект датчици (за още един комплект джанти с гуми според сезона). С помощта на специализиран TPMS скенер се програмират универсалните датчици точно според модела на автомобила и техните ID-та се записват в TPMS системата като втори комплект датчици – тоест ще има записани 8 датчика.

Често задавани
въпроси относно TPMS системата и нейните
компоненти
Въпрос: Възможно ли е да се вземат датчици от друга кола от същата марка/модел и те да се вкарат в TPMS управляващия блок?
Отговор: Ако моделът на колата е същия, би трябвало да стане. Ако колата е от същата марка, но друг модел, би могло да стане, но ще се разбере едва след като се направи опит да се вкарат ID-та на датчиците в TPMS системата.
Въпрос: Възможно ли е да се вземат от друга кола от различна марка датчиците и те да се вкарат в TPMS управляващия блок?
Отговор: Принципно това не е препоръчително и вероятността да стане е много малка.
Въпрос: Възможно ли е собственика да задава или да променя записите в TPMS блока без специализиран тестер?
Отговор: Може единствено да нулира системата при промяна на налягането в гумите след напомпване или разместване на местата на гумите. За тази цел в много от автомобилите има предвиден бутон за ресет на TPMS системата..