/cmp1.png)
Фиг. 1
- Индуктивни
- Датчик с ефект на Хол
- Датчик с променливотоков изход
Индуктивният фазов датчик, който идентифицира цилиндрите при работа на инжекционната система, може да бъде разположен вътре в разпределителя или на разпределителния вал. За целта в непосредствена близост до разпределителният вал е монтирано устройство с постоянен магнит. Всеки път, когато магнита преминава пред датчика се променя неговото магнитно поле и получения импулс се подава към бордовия контролер за обработка.
Фазовият датчик с ефект на Хол, който идентифицира цилиндрите при работа на инжекционната система, може да бъде разположен вътре в разпределителя или на разпределителния вал. На самият вал има закрепен екран с прорез и магнит. Когато екранът преминава между магнита и датчика на Хол, последния се включва и изключва. Докато пред датчикът има прорез, към усилвателя се връща напрежение по трети сигнален кабел. Докато пред датчикът е плътната част на екрана, връщаното сигнално напрежение се прекъсва, тъй като магнитното поле се отклонява.
Датчика с променливотоков изход се отличава от останалите по това, че изходът му е променливотоков сигнал на напрежение. Бордовият контролер подава много висока честота (от порядъка на 150 kHz ¸ 2500 цикъла в секунда) към бобината на възбудителя, която е разположена в непосредствена близост до въртящ се диск. Този диск е монтиран на края на разпределителният вал, като в него има направен прорез. При преминаване на прореза чрез взаимна индуктивност се възбужда бобината и се изработва сигнал към бордовия контролер, указващ позицията на първи цилиндър. Такъв тип датчик се използва при някои Vauxhall ECO TEC двигатели.
- неправилно регулиран разпределител (само за регулируемите разпределители);
- разхлабен зъбен ремък на задвижването на разпределителния вал (често срещана неизправност);
- нарушено или неправилно зацепване на зъбния ремък.
- Измерва се съпротивлението на индуктивният фазов датчик и се сравнява с данните за проверявания автомобил. Нормалното съпротивление на датчика трябва да бъде в границите от 200Ω до 900Ω.
- Изключва се запалването и куплунгът на индуктивния фазов датчик или на бордовия контролер се откача.
- Между двата контакта на датчика или между съответните контакти на куплунга за свързване с бордовия контролер се включва волтметър.ЗАБЕЛЕЖКА: По-добри резултати обикновено се получават при измерване на контакт “+”, макар че сигналът може да бъде измерен и в заземяващата верига.
- Двигателят се завърта чрез стартера. Трябва да се получи средноквадратична стойност на променливото напрежение (амплитудата на променливото напрежение, умножена по 0.707), не по-малка от 0.4V
- Куплунгът на индуктивният фазов датчик или на бордовия контролер се включва.
- Между контактите на сигнала и за заземяване на датчика се свързва волтметър.
- Двигателят се запалва и се оставя да работи на празен ход. Трябва да се получи средноквадратична стойност на променливото напрежение не по-малка от 0.75V.
/CKP_inductive.png)
Фиг. 2
/CMP_hall.png)
Фиг. 3
- Двигателят се изключва.
- Сваля се дистрибуторната капачка.
- Куплунгът на датчика на Хол трябва да бъде свързан, а запалването включено.
- Положителният проводник на волтметъра се свързва с контакта на сигнала.
- Двигателят леко се завърта. Когато прорезът на екрана преминава през въздушната междина, напрежението трябва да се измени от 5.0V до 0V.
-Липсва напрежение на сигнала
- Куплунгът на датчика на Хол се откача от разпределителя.
- Положителният проводник на волтметъра се свързва с изходния контакт <2> (0) на куплунга на кабелния сноп.
- Ако на контакт <2> няма напрежение от бордовия контролер, трябва да се провери проводника за сигнала между датчика и бордовия контролер.
- Напрежението на контакта на бордовия контролер се измерва още веднъж. Ако в контакта няма напрежение, трябва да се проверят всички съединения за подаване на напрежение и за заземяване на бордовия контролер. Ако те са изправни, причината може да бъде в самия бордови контролер.
- Проверява се подаването на напрежение (5.0V) на контакт <1> на датчика на Хол. Ако подаването на напрежение не е нормално, се проверяват проводниците между датчика на Хол и бордовия контролер.
- Проверява се съединението със заземяването на контакт <3> (-) на датчика на Хол.
- Ако подаването на напрежение и заземяването са изправни, причината може да бъде в самия датчик на Хол в разпределителя.
/CMP_ac.png)
Фиг. 4
Преместете активният край на сондата на осцилоскопа на другия контакт. Ще наблюдавате същият сигнал както на фиг. 4. Реално двата сигнала за изместени във времето със 180º, но това може да се забележи само при едновременно измерване на сигналите с двуканален осцилоскоп.