/CKP_1.gif)
Фиг. 1
Принцип на работа на двойката зъбно колело на коляновия вал и CKP датчик
СКР се поставя на конзолата до зъбното колело на коляновия вал.
/CKP_2.gif)
/CKP_3.gif)
Фиг. 2 Фиг. 3
Между датчика и зъбното колело се оставя въздушна междина. Тази междина трябва да бъде около 1 мм ± 0.4 и се постига с подбор на съответните шайби (фиг. 2 и фиг. 3).
Зъбното колело на коляновия вал е изпълнено във вид на специален диск, на който се намират обикновено 58 зъба през всеки 6 градуса. За генерация на “импулс за синхронизация” на оборотите на зъбното колело на коляновия вал на колелото отсъстват 2 зъба (фиг. 2 и фиг. 3). При въртене на коляновия вал зъбите на колелото изменят магнитното поле на датчика създавайки съответните импулси на напрежение. По импулса за синхронизация от СКР бордовия контролер определя положението и честотата на въртене на коляновия вал и изчислява момента на сработване на горивните дюзи и момента на подаване на искрата. Началото на 20-я зъб (след пропуснатите) на зъбното колело съвпада с горната мъртва точка на първи или четвърти цилиндър.
На автомобила могат да бъдат поставени цяло, неметалическо зъбно колело или с демпфер (гумена изолация). В процеса на експлоатация на автомобила износване на неметалическото зъбно колело почти не се наблюдава. Трябва само да се следи между зъбите да не попадат малки частици и мръсотия. Ако зъбното колело е с демпфер, трябва да се следи за неговото състояние, тъй като повреждането на демпфера може да доведе до проблеми в работата на двигателя. При извършване на ремонтни работи трябва да се внимава да не се получат деформации на зъбното колело, което ще доведе до срив в работата на двигателя. Визуално наблюдение на зъбното колело на коляновия вал може да се извърши от страната на дясното предно колело, както е показано на фиг. 4.
/CKP_4.gif)
Фиг. 4
- индуктивни
- с датчик на Хол
- неустойчиви обороти на двигателя на празен ход;
- самопроизволно повишаване и понижаване на оборотите на двигателя;
- спиране на двигателя;
- невъзможност за запалване на двигателя;
- понижение на мощността на двигателя;
- възникване на детонация при динамични натоварвания;
- пропуски в искрообразуването.
На фиг. 5 и фиг. 6 е показано зъбно колело на коляновия вал с повреден демпфер. Тази неизправност е довела до невъзможност на правилна синхронизация на фазите на впръскване и запалване, тъй като вътрешната част се е отместила спрямо зъбното колело и поради това фазите на впръскване и запалване се оказват разместени една спрямо друга.
/CKP_5.gif)
/CKP_6.gif)
Фиг. 5 Фиг. 6
- Извършете външен визуален оглед на СКР и зъбното колело на коляновия вал.
- Проверете куплунга на СКР за корозия и повреди.
- Проверете дали крачетата на куплунга са плътно прилегнали в местата си и дали правят добър контакт.
- Проверете дали въздушната междина между зъбното колело и СКР е в необходимите граници.
- Изключете куплунга на датчика.
- Измерете с омметър активното съпротивление между изводите на СКР. Проверете в базата данни каква трябва да бъде стойността на измереното съпротивление на датчика за съответната марка и модел автомобил. Ако показанието е безкрайно голямо съпротивление, това означава, че датчика е прекъснат. Нулевото или близко до нулевото показание означава, че бобината на датчика е накъсо.
- Проверка на ширмования кабел на СКР.
- СКР може да има кабел с ширмовка (не във всички случаи). Открийте куплунга към кабелния сноп.
- Свържете една от сондите на омметъра към една от клемите на СКР (1 или 2).
- Свържете другата сонда към клемата на ширмовката. Уредът трябва да отчете безкрайно голямо съпротивление.
- Преместете сондата от клемата на ширмовката и я свържете към маса. Уредът трябва да отчете безкрайност.
Забележка: При някои системи кабелът на ширмовката на СКР е свързан с кабела му за обратна връзка към маса. В такъв случай омметърът ще отчете късо, което ще е нормално за тази система. Разгледайте електрическата схема на системата, която тествате, за да видите как точно е свързан СКР. - Включете куплунга на датчика.
/CKP_inductive.png)
Фиг. 7
/CKP_inductive_idling.png)
Фиг. 8
/CKP_inductive_low_wear.png)
Фиг. 10
Оттук може да определите годността на работа на СКР, както и износването на зъбното колело на коляновия вал. На фиг. 10 се наблюдава износване на зъбното колело, а на фиг.11 – силно износване и необходимост от замяна.
/CKP_inductive_high_wear.png)
Фиг. 11
/CKP_hall.png)
Фиг. 12
Продължителният импулс маркира импулса за синхронизация, всеки от останалите – преминаване на зъб покрай датчика.