/map.png)
Фиг. 1
- Аналогов датчик за абсолютно налягане. Той е по-широко разпространен. Неговото напрежение е пропорционално на натоварването.
- Цифров датчик - използва се при системи, като например Ford EEC IV. Цифровият МАР изпраща сигнал с правоъгълна форма във вид на честота. При нарастване на натоварването честотата също се увеличава, а отчетеното в милисекунди време между импулсите намалява. Бордовият контролер реагира много по-бързо на цифровия сигнал, тъй като не е необходима да преобразува аналогов сигнал в цифров.
Ред за проверка изправността на MAP датчика
ЗАБЕЛЕЖКА: Ако датчикът за абсолютно налягане в колектора е разположен вътре в бордовия контролер, проверката на изходния сигнал е невъзможна.
-Първоначална обща проверка
- С помощта на тройник между смукателния колектор и датчика за абсолютно налягане се свързва вакуумметър
- Двигателят се оставя да работи на празен ход. Ако разреждането (вакуумът) в двигателя е малко (под 570mbar¸700mbar), се проверява за наличието на следните неизправности:
- Вакуумметърът се откача и на негово място се свързва вакуумна помпа.
- Чрез помпата в датчика за абсолютно налягане се създава разреждане със стойност около 750mbar (75kPa).
- Помпата се изключва, при което мембраната на датчика трябва да задържи разреждането с такава стойност минимум 30 секунди.
-Проверка точноста на външен датчик за абсолютно налягане
Условия при които се извършва проверката – двигателя не работи, вакуума е създаден с вакуумна помпа.
- Отрицателният проводник на волтметър за постоянен ток се свързва със заземяването на двигателя.
- Определят се контактите за подаване на напрежение, сигнал и заземяване.
- Положителният проводник на волтметъра се присъединява към проводника, свързан с контакта на сигнала от датчика за абсолютно налягане.
- Вакуумната тръба се откача от датчика.
- Към датчикът се свързва вакуумната помпа.
- Включва се запалването (Ключът на запалването в положение на контакт).
- Сравнява се напрежението при включено запалване с нормативната стойност за този тип автомобил и двигател.
- Създава се вакуум с посочената в таблица-1 стойност и се проследява плавността на изменение на напрежението.
- Резултатите на двигателите с турбокомпресор (таблица-3) се отличават от резултатите на “атмосферните” двигатели (таблица-2).
Таблица 3
-Бърза проверка на аналогов датчик за абсолютно налягане с осцилоскоп
- Всички съединения към MAP датчика трябва да са възтановени в състояние като при нормална работа на двигателя.
- Закачете масата на осцилоскопа към заземяването на двигателя.
- Активният край на сондата на осцилоскопа включете към проводника от сигналния контакт на датчика за абсолютно налягане.
- Запалете двигателя и го оставете да работи на празен ход.
- Рязко подайте газ и веднага след това отпуснете газта. Трябва да наблюдавате картината от фиг. 2.
/MAP_analog.png)
Фиг. 2
При подаване на газ, напрежението рязко се покачва до максималната си стойност, а при отнемане на газта – бързо спада до минималната. Това означава, че датчика за абсолютно налягане е изправен.
-Възможни повреди при аналогов датчик:
Хаотичен изходен сигнал
- За хаотичен изходен сигнал може да се говори, когато напрежението на сигнала произволно се променя, спада до нула или изчезва. Това обикновено се случва при неизправен датчик за абсолютно налягане. В този случай датчикът трябва да се смени.
- Проверете дали се подава опорно напрежение (+5.0V).
- Проверява се състоянието на заземяването.
- Ако подаването на напрежение и заземяването са нормални, се проверява проводника за сигнала между датчика за абсолютно налягане и бордовия контролер.
- Ако подаването на напрежение и/или заземяването не са нормални, се проверява целостта на проводниците между датчика и контролера.
- Ако проводниците на датчика са нормални, се проверяват всички съединения за подаване на напрежение и заземяване на бордовия контролер. Ако и те са изправни под подозрение попада контролера.
Захранващото напрежение на MAP датчика или напрежението на сигнала му е равно на напрежението на акумулатора
- Проверява се за наличие на късо съединение към положителния полюс на акумулатора.
-Други проверки:
- Проверява се за наличието на излишно гориво във вакуумния уловител или маркуч.
- Проверява се вакуумният маркуч за наличие на повреди и утечки на вакуум.
- Проверява се за повреди по механичните детайли на двигателя в запалителната система или в горивната система, предизвикващи ниско ниво на вакуума в двигателя.
- Определят се контактите за подаване на напрежение, сигнал и заземяване.
- Масата на осцилоскопа се свързва със заземяването на двигателя, а активния и край – към проводника, излизащ от сигналния контакт на датчика.
/MAP_digital.png)
Фиг. 3
- Ако разполагате с кодочетец и можете да следите промяната на оборотите на двигателя, извършете долуописаната процедура.
- Увеличете оборотите на двигателя до 4500 – 4900 об/мин.
- Към съединението на вакуумния маркуч на датчика за абсиолютно налягане се включва вакуумна помпа. По-нататък вакуумът трябва да се поддържа на едно ниво при всички стойности на налягането. Зависимостта от промяната на налягането и оборотите е показана в таблица-4.
- При премахване на налягането измерената стойност на броя на оборотите трябва да бъде равна на изходното положение - 4500 – 4900 об/мин.
- Сменете датчика за абсолютно налягане, ако той работи по различен от описания по-горе начин.
-Възможни повреди при цифров датчик:
Липсва напрежение на сигнала
- Проверете дали се подава опорно напрежение +5.0V
- Проверява се състоянието на заземяването.
- Ако подаването на напрежение и заземяването са нормални, се проверява проводника за сигнала между датчика за абсолютно налягане и бордовия контролер.
- Ако подаването на напрежение и/или заземяването не са нормални, се проверява целостта на проводниците между датчика и контролера.
- Ако проводниците на датчика са нормални, се проверяват всички съединения за подаване на напрежение и заземяване на бордовия контролер. Ако и те са изправни, под подозрение попада контролера.
Опорното напрежение или напрежението на сигнала е равно на напрежението на акумулатора
- Проверява се за наличие на късо съединение на проводника, който е свързан с положителния контакт на акумулатора, или на проводника, изключващ подаването на захранващо напрежение.
- Проверява се за наличието на излишно гориво във вакуумния уловител или маркуч.
- Проверява се вакуумният маркуч за наличие на повреди и утечки на вакуум.
- Проверява се за повреди по механичните детайли на двигателя в запалителната система или в горивната система, предизвикващи ниско ниво на вакуума в двигателя.