/ECT.gif)
Фиг. 1
- С отрицателен температурен коефицент. Това са най-масовите датчици които се поставят на автомобилите. При тях съпротивлението им намалява с повишаване на температурата.
- С положителен температурен коефицент. Използват се при някои по-стари системи, например Renix. При тях напрежението и съпротивлението нарастват с повишаване на температурата.
Проверка с волтметър
- Отваря се предпазното гумено капаче върху куплунга на датчика за температурата на охладителната система.
- Отрицателният проводник на волтметъра се свързва със заземяването на двигателя.
- Определят се кои са контактите за заземяването и за сигнала.
- Положителният проводник на волтметъра се присъединява към проводника, който е свързан с контакта за сигнала на куплунга на датчика за температурата на охладителната система.
- При студен и неработещ двигател се включва запалването.
- В зависимост от температурата трябва да се отчете напрежение от 2.0V до 3.0V. Зависимостта на напрежението от температурата е представено в таблица-1.
- Проверява се дали напрежението на датчика за температурата на охладителната система съответства на температурата. За целта е необходим термометър.
- Двигателят се запалва и се загрява до работна температура. При загряване на двигателя напрежението трябва да спада в съответствие със стойностите, приведени в таблица-1.
- Обичаен проблем е това, че изходното съпротивление (и напрежение) се променя неправилно в границите на нормалния си диапазон. Ако нормалната стойност на напрежението на датчика за температурата на охладителната система е 2.0V на студен и 0.5V на загрят двигател, неизправния датчик може да отчита напрежение 1.5V на студен и 1.25V на загрят двигател, което води до затруднено запалване на студения двигател и работа с преобогатена смес на загрят двигател. Това няма да предизвика издаване на код на неизправност (ако бордовия контролер не е програмиран за определяне промените в напрежението), тъй като датчикът продължава да работи в границите на своите конструктивни параметри. Ако се установи такава неизправност, датчика трябва да се смени.
- Ако напрежението на сигнала от датчика е равно на 0V (веригата за подаване на напрежение е прекъсната или свързана накъсо със земята) или на 5.0V (прекъсната верига).
ЗАБЕЛЕЖКА: Този пример е типичен, но това не означава, че използваните в него стойности са реални и трябва да се получат в процеса на проверка на конкретната система.
ВЪЗМОЖНИ ПОВРЕДИ
-Напрежението в контакта за сигнала на датчика за температурата на охладителната система е равно на 0V.
- Проверява се дали контакта за сигнала от датчика не е свързан накъсо към земята.
- Проверява се целостта на проводниците за подаване на сигнал между датчика и бордовия контролер.
- Ако проводниците за изправни, но няма изходно напрежение от бордовия контролер, трябва да се проверят всички съединения за подаване на напрежение и за заземяване на бордовия контролер. Ако те са изправни под подозрение попада ЕБУ.
-Напрежението в контакта за сигнала от датчика за температурата на охладителната система е равно на 5.0V
Напрежението е с такава стойност при прекъсване на веригата и може да бъде по-лучено при едно от изброените условия:
- контакта за сигнала в куплунга на датчика за температурата на охладителната система не осигурява връзка с датчика;
- веригата на датчика е прекъсната;
- връзката на датчика със земята е прекъсната.
-Напрежението на сигнала или опорното напрежение е равно на напрежението на акумулатора
Проверява се за наличие на късо съединение на проводника, който е свързан с положителния контакт на акумулатора или на проводника, подаващ захранващо напрежение.
Проверка с омметър на демонтиран от автомобил ECT датчик
- Датчикът се поставя в подходящ съд с вода и се измерва температурата на водата.
- Измерва се съпротивлението на датчика и се сравнява със стойностите, приведени в таблица-1 за зависимостта на съпротивлението и температурата.
- Водата се загрява и периодично се измерва температурата и, както и съпротивлението на датчика, като получените резултати се сравняват с тези от таблица-1.
Измерване на напрежението с осцилоскоп
/ECT.png)
Фиг. 2